Haaruitval? Hoe komt het en wat kun je ertegen doen

Haaruitval

Eerst en vooral hoef je je geen zorgen te maken bij normaal haarverlies. Wist je dat elke persoon dagelijks tussen de 50 à 100 haren verliest? Het is dus perfect normaal als er wat haren blijven hangen in je borstel of in de douche. Maar wanneer je haren met bosjes uitvallen en je haardos zichtbaar dunner wordt, ga je best eens op onderzoek. Waar zou dit aan kunnen liggen? En wat kan je ertegen doen? Wij sommen het allemaal op!

De meest voorkomende oorzaken van haaruitval

Er bestaan tal van verklaringen die haaruitval veroorzaken:

  • Verandering van seizoenen
  • Zwangerschap
    • Vaak zie je ongeveer 2 à 3 maanden na de bevalling een toename van haaruitval. Tijdens je zwangerschap wordt je haardos vaak voller door hogere oestrogeenwaarden. Er vallen op dat moment minder haren uit, maar dat is dus tijdelijk.
  • Menopauze
    • Je maakt in deze periode minder oestrogeen en progesteron aan. Het haar wordt dunner en valt sneller uit. 
  • (Extreme) stress
    • Wanneer je stress hebt, produceren je bijnieren meer adrenaline. Door een slechte doorbloeding van je hoofdhuid blijft dit lang aanwezig en komt het ook in het talg terecht in de vorm van melkzuur. Melkzuur kan de haarwortels beschadigen.
  • Strakke kapsels
    • Kapsel die druk uitoefenen op je haarwortels, denk aan paardenstaarten of extensions, kunnen ervoor zorgen dat haren loskomen. 
  • Vitaminetekort
  • Genetisch bepaald: alopecia androgenetica of erfelijke kaalheid
  • Bij een auto-immuun of schildklierziekte
  • Bijwerkingen van medicatie
  • Verkeerde haarproducten
  • Je wast je haar onvoldoende

In bepaalde gevallen zijn er gelukkig wel een aantal dingen die je kan doen om de haaruitval te verminderen. 

6 tips om haaruitval te verminderen

Haaruitval bij mannen

1. Draag jij vaak strakke kapsels en hoofddeksels?

Draag enkel een hoofddeksel als het moet. Laat je haar ook regelmatig los om dunner wordend haar te vermijden.

2. Eet gezond en evenwichtig

Gezonde voeding is niet alleen belangrijk voor je haar, maar eigenlijk voor je hele lichaam. Duh! Probeer gezond en gevarieerd te eten. Er zijn verschillende stoffen die je lichaam nodig heeft voor glanzende, dikke lokken: eiwitten en mineralen zijn essentieel. Wat kan je best op je menu zetten? Onder meer vis, rood vlees, zuivelproducten en bonen. Naast eiwitten en mineralen zijn ook vitamines erg belangrijk. Vitamine A, B, C en E versterken je haar en zorgen voor je hoofdhuid en doorbloeding. De belangrijkste vitamine voor je haar is toch wel vitamine E. Die zorgt namelijk voor meer haargroei en is een antioxidant die stress kan helpen voorkomen. Voor deze vitamine zet je best noten en zaden zoals amandelen en pijnboompitten op je menu.

3. Heb jij veel stress?

Als jij voluit ja reageert op deze vraag is het tijd voor verandering! Je werk, kinderen, het huishouden, sociale verplichtingen, … veroorzaken allemaal stress. Daar wordt je haar niet blij van. Verbeter je work-life balance en probeer jezelf voldoende rust te gunnen. Plan ontspanning in je agenda en ga op tijd naar bed, want ook voldoende slaap is belangrijk. Probeer ook dagelijks te bewegen en test yoga: yoga doet wonderen tegen stress.

4. Kies de juiste haarproducten

Er bestaan wel duizenden verschillende soorten shampoos en conditioners. In veel van deze shampoos zitten enorm veel chemische ingrediënten die de natuurlijke vetlaag van je hoofdhuid aantasten, waardoor je haar sneller vet wordt. Een vicieuze cirkel! Ga op zoek naar een aangepaste shampoo zonder sulfaten en parabenen.

5. Stay hydrated

Je lichaam hydrateren is zo belangrijk. Om de behoeften van je lichaam tegemoet te komen, is het belangrijk om minimaal 1,5 liter water per dag te drinken. In deze blog ontdekte je al dat je met slechts een paar kopjes thee per dag zo aan 1,5 liter zit. Als je voldoende water drinkt, krijgt je haar ook een natuurlijke en mooie glans.

6. Er bestaan heel wat natuurlijke middelen om haaruitval tegen te gaan

Er zijn verschillende middelen en supplementen op de markt om haargroei te bevorderen. Voedingssupplementen met keratine van natuurlijke oorsprong zijn het populairste. Dit zijn capsules die plantaardige actieve bestanddelen, vitamines en mineralen bevatten. Vraag hier gerust advies aan je huisarts of apotheek.

De oorzaken van haaruitval zijn dus erg uiteenlopend. Maak je je zorgen over dunner wordend haar? Praat erover met je huisarts. Zoals je kon lezen, zijn er namelijk ook medische aandoeningen die haarverlies kunnen veroorzaken. In die gevallen zullen bovenstaande tips niet veel kunnen helpen. Ga ook gerust langs bij je huisapotheek voor voedingssupplementen.

U wordt doorverwezen naar de webshop

Voor de online verkoop van geneesmiddelen en producten uit de apotheek, werken wij samen met de online apotheek van onze partner Apotheek Panorama Thiels in Geel. Via deze navigatie belandt u op de webshop van Apotheek Panorama Thiels