Pijnlijke spieren en gewrichten? Het leven is te mooi om er niets aan te doen!

spieren en gewrichten

Tegenwoordig hebben zowel jongeren als ouderen meer en meer te kampen met pijnlijke pezen, spieren en gewrichten. Er zijn verschillende factoren die deze pijnlijke spieren en gewrichten veroorzaken, bijvoorbeeld regelmatiger én intensiever sporten, je werkhouding, overgewicht, genetische aanleg en hormonale veranderingen. 

Flexibele gewrichten zijn van groot belang voor een goede levenskwaliteit. Ze geven ons de mogelijkheid om te werken, te sporten en fysiek expressie te geven aan onze gevoelens en emoties. Het is belangrijk om om onze spieren en gewrichten optimaal te ondersteunen. Dat kan met goede voeding, voldoende beweging en aanvulling met de nodige supplementen.

Waarom suppleren?

Waarom moeten we eigenlijk suppleren? Dat komt omdat onze huidige voeding niet voldoende meer lijkt op die van onze verre voorouders. Veel gewassen bevatten door intensieve landbouw minder magnesium, calcium en andere belangrijke mineralen. 

In onze huidige voeding ontbreken dus veel antioxidanten die onze spieren en gewrichten beschermen tegen ontstekingen. Hierdoor krijgen we steeds meer last van artrose en reumatoïde artritis. Suppletie met natuurlijke bestanddelen kan deze tekorten goed aanvullen en draagt bij tot een optimale gezondheid van onze spieren en gewrichten. 

In suppletie is immers zoveel keuze op de markt. Goed weten wat je lichaam nodig heeft is daarom het allerbelangrijkste. Wij sommen voor jou de belangrijkste natuurlijke bestanddelen op om je terug fit en gezond te krijgen!

Glucosamine

Glucosamine helpt bij artrose van de knieën. Het supplement draagt bij tot het verzachten van de pijn en het afremmen van de verdere afbraak van het kraakbeenweefsel. 

Collageen

Collageen type-2 verbetert de onderliggende ontstekingsprocessen bij reumatoïde artritis en artrose. Het heeft voornamelijk een positieve invloed op pijnlijke, stramme spieren.

Chondroïtine

Chondroïtine wordt geproduceerd door onze kraakbeencellen. Het is een van de belangrijkste componenten van kraakbeenweefsel en draagt bij aan de drukweerstand. Wanneer de kraakbeencellen verdwijnen door ouder te worden of door onvoldoende beweging, neemt de productie van chondroïtine af. Dierlijk kraakbeen is de belangrijkste natuurlijke bron, hetgeen niet binnen onze hedendaagse westerse voedingspatroon wordt gegeten, en dus met supplementen toegevoegd worden.

MSM

MSM is zwavel in zijn organische vorm, zoals het bijvoorbeeld in groente en vlees voorkomt. Bij artrose kan er sprake zijn van een sterk verlaagde zwavelspiegel. Suppletie met MSM heeft een goed effect op pijn en functie en is een goede combinatie met glucosamine.

Curcuma Longa

Curcuma, ofwel kurkuma, is het gele pigment dat verkregen wordt uit de Curcuma longa-wortelstok. Het werkzame bestanddeel van curcuma is curcumine, een krachtige antioxidant dat bijdraagt aan de soepelheid van de gewrichten en pezen. Daarnaast zorgt het voor het behoud van gezond kraakbeen. 

Bovendien is Curcuma longa net zo effectief gebleken als NSAID’s (aspirine, ibuprofen, diclofenac) bij de behandeling van pijn, zwelling en de ochtendstijfheid die zo kenmerkend is voor reumatoïde artritis. 

Belangrijk om te weten is dat curcuma geen bijwerkingen of verslavend effect met zich meebrengt en  kan gecombineerd worden met andere geneesmiddelen.

Boswellia

In de Indiase geneeskunde wordt Boswellia serrata om gezondheidsredenen al duizenden jaren gebruikt. In de hars van Boswellia serrata zitten namelijk stoffen die helpen om de gewrichten soepel te houden en het kraakbeen te behouden. 

AKBA is het sterkst werkende Boswelliazuur. Net zoals curcuma heeft boswellia geen bijwerkingen of verslavend effect en kan het gecombineerd worden met andere geneesmiddelen. 

Wel of niet bewegen bij artritis en artrose?

Juist bij reumatische aandoeningen is het van belang om regelmatig te bewegen. Het maakt de botten en spieren sterk en houdt de gewrichten soepel, waardoor er minder schade kan optreden. Bij ontstekingsreuma is het dus alleen maar aan te bevelen om in de actieve fase wel te blijven bewegen, maar niet over de pijngrens heen te gaan. 

Het grote voordeel van bewegen is dat er geen kraakbeen slijtage zal optreden! Bij artrose is het van belang om te blijven bewegen om zo stijfheid te voorkomen. Wel is het zo dat al te intensief bewegen tot blessures en uitputting kan leiden en dus vermeden moet worden.

Sitting disease?

De hedendaagse werkomgeving op kantoor wordt gekenmerkt door groot lichamelijk comfort, namelijk de bureaustoel. Maar wist je dat mensen die veel zitten, vaker gewrichtsklachten, hoge cholesterol, lage rugpijn, darmkanker en slechte doorbloeding hebben? 

Om af te rekenen met sitting disease is het daarom van belang om je manier van werken aan te passen waar mogelijk. 

We hebben enkele tips voor je op een rijtje gezet:

  1. Kort, maar intensief bewegen, gevolgd door rust (intermittent exercise),
  2. Zoveel mogelijk wandelen, 
  3. Regelmatig oppakken van gewichten,
  4. Meer, sneller en harder is zeker niet altijd beter,
  5. Beweeg bij voorkeur buiten, in een sociale setting,
  6. Zo min mogelijk zitten.

Resultaat: je beweegt weer als nooit tevoren!

Heb je vragen over supplementen, artrose of artritis? Kom langs in onze apotheek! Wij helpen je graag verder.

U wordt doorverwezen naar de webshop

Voor de online verkoop van geneesmiddelen en producten uit de apotheek, werken wij samen met de online apotheek van onze partner Apotheek Panorama Thiels in Geel. Via deze navigatie belandt u op de webshop van Apotheek Panorama Thiels