Zo herken en voorkom je een winterdip!

Winterdipje

De dagen worden korter, het is steeds vroeger donker en het wordt ook kouder… Als dit impact op je heeft en je je hierdoor zelfs ongelukkig voelt, spreken we van een winterdip. Een winterdip kan een negatieve impact hebben op je dagelijkse leven. Wij helpen je een winterdip te herkennen, voorkomen en (deels) genezen.

Zo herken je of jij een winterdip hebt

  • Je voelt je vermoeid. De vermoeidheid houdt ook langer aan dan normaal. 

  • Je voelt je somber of depressief.

  • Ondanks veel slaap word je toch niet uitgerust wakker.

  • Je ervaart problemen met je te concentreren.

  • Je bent sneller prikkelbaar en voelt je geagiteerd. 

  • Een toegenomen of afgenomen eetlust.

  • Grotere behoefte aan slaap.

  • Verminderde behoefte aan seks en intimiteit.

  • Je hebt minder behoefte aan sociale contacten.

  • Je gedraagt je passief en zelfs apathisch.

Winterdip vs. -depressie: het verschil

In het algemeen is een winterdip minder sterk dan een winterdepressie. In tegenstelling tot een winterdip is een winterdepressie dus heviger en dat laat zich merken in het feit dat je dan het grootste deel van de dag somber bent. Je ervaart gelijkaardige symptomen als een winterdip: ook slaapproblemen, energieverlies, een verlies in interesses, eetlust die sterk afneemt of net enorm toeneemt. 

De symptomen moeten langer dan 2 weken aanhouden en twee achtereenvolgende jaren in hetzelfde seizoen voorkomen voor we mogen spreken van een echte winterdepressie. 

Om van een echte winterdepressie af te geraken, schakel je best professionele hulp in van je huisarts. In het geval van een winterdip is er heel veel dat je zelf kunt doen!

6 tips om een winterdip te voorkomen

Breng tijd door in de buitenlucht

En liefst zo vroeg mogelijk in de dag tijdens het eerste daglicht. Het licht in de ochtend bevat relatief veel blauw licht. Dat remt de productie van melatonine, het hormoon dat je slaperig maakt. Hierdoor word je écht wakker, en verminder je je winterdip.

Beweeg

Het liefst overdag in de buitenlucht. Door regelmatig te bewegen halveer je de kans op een winterdip. Maak een flinke winterwandeling, werk in de tuin of ga met de fiets naar je werk.

Eet gezond en ontbijt

Start je dag met een stevig ontbijt. Niet alleen je spijverteringssysteem start dan op, je hele lichaam komt in een actieve modus. Eet voor de rest ook veel groenten en weinig suiker. Eet dagelijks een paar walnoten, gebruik gebroken lijnzaad of slik (plantaardige) omega 3.

Wees dankbaar

Schrijf elke dag drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. Door een positieve, dankbare stemming vast te houden geef je die winterdip geen kans.

Plan plezier in

Zorg dat je je ergens op kunt verheugen. Boek een paar nachten weg, plan een leuk uitstapje, kook een lekkere maaltijd of geef jezelf een cadeau.

Voldoende nachtrust

Zorg voor voldoende nachtrust en let erop dat je je slaap niet verstoort. Vermijd koffie, alcohol, cafeïne en gsm-gebruik twee uur voor je gaat slapen.

Herken jij dit allemaal en houdt je winterdip aan, ook na het volgen van deze tips? Informeer dan zeker eens bij je huisapotheker voor persoonlijk advies of schakel professionele hulp in.

U wordt doorverwezen naar de webshop

Voor de online verkoop van geneesmiddelen en producten uit de apotheek, werken wij samen met de online apotheek van onze partner Apotheek Panorama Thiels in Geel

Via deze navigatie beland je op de webshop van Apotheek Panorama Thiels